HEDVÁBNÍ, NEŽ NEJEMNĚJŠÍ…
Hedvábné látky si zaslouží nejen výjimečné ošetření, ale také velkou úctu. V žádném případě nejen proto, že jsou drahé a nenáročné na údržbu, ale především pro svůj ušlechtilý a ne snadný původ.
(Historie výroby hedvábí, jeho vznik a složitost předávání tajných poznatků o jeho získání je tak zajímavá a rozsáhlá, že stojí za to věnovat se samostatnému blogovému příspěvku – který autor v blízké budoucnosti slavnostně slibuje).

Kvůli historické pravdě je třeba poznamenat, že archeologické nálezy naznačují výrobu hedvábí ve staré Číně již kolem roku 3 600 př. n.l. Čínská legenda říká, že hedvábí bylo objeveno v zahradě císaře Huang Di, který měl požádat svou manželku, aby zkontrolovala, jaký škůdce ničí moruši v zahradě paláce.
Když se jednoho dne procházela v zahradách, všimla si stromů moruše, které byly zničeny housenkami a poseté bílými kuklamy. Posbírala několik zámotků a šla si odpočinout u šálku čaje. Najednou jí jeden zámotek padl do horkého nápoje a začal se uvolňovat. Když ho chytila, zjistila, že si vlákno může snadno ovinout kolem prstu. Přesvědčila svého manžela, aby jí dovolil pěstovat bource morušového a následně vymyslela způsob, jak z těchto tenkých vláken utkat nádhernou látku.
Tato událost byla začátkem výroby hedvábí, která byla vyvinuta později, zdokonalena a střežena tisíce let.

Hedvábí je tvořeno přírodním vláknem, ze kterého se tká samotná textilie. Má charakteristický trojúhelníkový průřez, který odráží světlo pod různými úhly, což přispívá k extrémně vysokému lesku látky. Hedvábí má velmi charakteristickou strukturu textilie, kterou lze rozeznat od prvního doteku – běžně se říká, že hedvábí v rukou šuští. Je lehký, vzdušný a má velmi vzácnou vlastnost – v chladném počasí teplo udržuje a hřeje, v horkém příjemně zchladí. Tyto vlastnosti určují lásku k hedvábí od stylistů, scénografů a všech, kteří získávají radost a inspiraci z aranžování nejelegantnějších a nejživějších interiérových dekorací z hedvábných látek.

Není možné jmenovat všechny výhody hedvábí, které určují jeho dobrou pověst. Je lehký, na dotek jemný, lesklý a hladký, ale ne kluzký. Díky tomu je řečeno, že je organický a přiléhá k tělu. Pokud jde o křehkost a jemnost, hedvábí je dost odolné, i když za mokra může ztratit až 20% své síly.
Není příliš pružný, takže se po natažení nevrátí do původní délky. Vyznačuje se vysokým stupněm absorpce vlhkosti. Nepopiratelnou nevýhodou, i když také specifickým kouzlem hedvábných tkanin, je skutečnost, že po dlouhodobém vystavení slunečnímu záření odbarvují a slábnou. Způsobem, jak se vyhnout vzniklým problémům, je stoletá podšívka z hedvábných závěsů, která zabraňuje jejich vyblednutí ze sluneční strany.
Kromě toho se mezi horní a spodní vrstvu látky často vkládá výplň, která dodává drapérii objem a umožňuje hedvábné látce „ztuhnout“ v dekorativní výzdobě. Hra šerosvitu na takto hotové oponě poskytuje neuvěřitelné dekorativní efekty, neboť když se hedvábí leskne tisíci odstíny a je uspořádáno naturálním a tvarovatelným způsobem, působí jako žádný jiný materiál.
Přirozená tendence hedvábí někdy odbarvovat, při zachování ušlechtilé lesklosti, zaručuje dekorativní, scénografické „stárnutí“ nebo patinování textilního materiálu, který se používá při navrhování historizujících interiérů.

HEDVÁB MÁ MNOHO JMEN
Hedvábná příze je surovina nejvyšší kvality, která dodává látce různé efekty, které mohou mít různé variace a textury. Díky tomu je hedvábný svět neuvěřitelně rozmanitý a fascinující. Samotná obchodní nomenklatura vytvořená kolem hedvábných přízí a nití je mimořádně zajímavá, když ondula znamená hedvábnou útkovou přízi a tato organza je určena pro osnovu, kde grega je název přírodního hedvábí v syrovém stavu a neměl by se zaměňovat s grenadinem, což znamená u grenadinu.
Obecně jsou v závislosti na stravě bource morušového populární dva druhy hedvábí – moruše a dub. Délka cívky s nitěmi, její kvalita, malé uzly spojené se spojováním jednotlivých částí, odpad z fragmentů kokonu atp. – to vše určuje konečný charakter a vzhled textilie vyrobené ze získané příze a určuje její účel.
Nejlevnější, nejpopulárnější, ale dnes ochotně používanou i díky svému ekologicky organickému vzhledu, je surovina známá také jako bureta. Je to doslova syrové hedvábí z tvz. hedvábných výčnělků (tj. odpadní příze) s viditelnými malými prameny mezi vlákny, se stopami po nedostatečném vyčištění po odvinutí hedvábného kokonu, s drsnými nitěmi v samotném vlákně. To vše znamená, že látka vypadá co nejpřirozeněji a je spojena s řemesly.
Přirozeně barvené hedvábí, v plátnové vazbě, volně tkané, mírně ztuhlé, s velmi zřetelnými pruhy a různým stupněm lesku – jedná se o šantung, při kterém použití nití nepravidelné tloušťky způsobuje charakteristická zahuštění a „uzly“ nebo „otřepy“. Stejná hladká vazba v lehčí, vzdušnější, hladké a tenčí, ač neprůhledné verzi, je tzv. . foulard, obzvláště měkký a používá se hlavně na kravaty a šály.
Saténová vazba s prodlouženou osnovní nití dodává hedvábné verzi mimořádně jemný, na dotek hladký, hustý satén s charakteristickým leskem na pravé straně. Hustá keprová vazba v hedvábí je charakteristická pro tzv. súru – lehká, neprůhledná, měkká tkanina s jemným leskem.
Nejdokonalejší hedvábnou látkou je taft, s hladkou vazbou, velmi hustý, s charakteristickými pruhy procházejícími napříč látkou. Krásně lesklá, dost tuhá, šumivá, utkaná z dvoubarevných vláken, díky čemuž se leskne dvěma barvami. Hedvábný taft lze také drtit, vyšívat, hladit nebo vzorovat. Jeho specifickým typem je tuhá, mléčná, třpytivá, obvykle jednobarevná organza.
Bez ohledu na to, s jakým hedvábím máme co do činění: ať už se sypkým, lehkým mušelinem, zvlněným, matným krepem nebo s hrubou, byť měkkou pletenou textilií, dopřejme si luxus v práci s nejušlechtilejšími materiály. Zacházejme s ním s náležitým ohledem na vlastnosti, díky kterým je přátelský nejen k našim očím, ale také k tělu. Ne nadarmo znamená výraz „hedvábný dotek“ vždy ty nejušlechtilejší a nejjemnější vjemy pro naše smysly.
DOPLŇKY Z HEDVÁBU
Čalouněnou postel vám v hedvábí sice nevyrobíme, avšak rádi vám vyrobíme z hedvábí dekorační polštáře, mnohdy v kombinaci s jinou, ne hedvábnou dekorační, nebo čalounickou potahovou látkou.